Jak ściągać?

Porady

Aby diametralnie zminiejszyć ryzyko złapania Cię na ściąganiu, musisz przeczytać i zastosować się do poniższych instrukcji.


Ubiór

         Ubiór jest jednym z najważniejszych czynników gwarantujących Ci bezpieczne ściąganie. Już z psychologii człowieka wynika, że nauczyciel / pilnujący zupełnie inaczej patrzy na osobę ubraną raczej 'poniżej przeciętej', częściej obok takiej osoby przechodzi, a co za tym idzie trudniej takiej osobie jest ściągać. Nie mówię tu oczywiście o marynarce, tylko np. o jakiejś ładnej koszuli, która może się spodobać osobie w "średnim wieku". Należy pamiętać o długich rękawach (zawsze się przydadzą). Rękawy powinny być dostatecznie luźne, zapinane na guzik lub z łatwym do odchylenia ściągaczem. Proponuję koszulę flanelową (z doświadczenia wiem, że spełnia oba powyższe warunki) lub wełniany sweter. Gdy temperatura w klasie przekracza +20 stopni Celsjusza, a mimo to jesteś w ciepłym swetrze lub kurtce, tłumacz się chorobą.


Nauka

         Niezwykle trudno jest ściągnąć, jeżeli nie ma się zielonego pojęcia na temat, na który się odpowiada. Dobrze jest się pobieżnie nauczyć na wymagane lekcje, a na ściądze wypisać wiedzę encyklopedyczną (daty, dane statystyczne itp.). W przypadku Historii - korzystne jest zrozumienie toku wydarzeń. Podstawowe informacje powinno się znać choćby dlatego, aby można było je odnaleźć na ściądze lub pisać cokolwiek (ale z sensem i na temat) gdy nauczyciel patrzy.


Zachowanie

         Zachowanie na sprawdzianie jest jedną z podstawowych, a zarazem najważniejszych czynników gwarantujących Ci powodzenie. Po pierwsze - należy opanować nerwy. Trzeba się liczyć z tym, że złapanie na ściąganiu najczęściej kończy się odebraniem kartki i automatycznym wpisaniem oceny niedostatecznej. Nerwy są niezwykle niekorzystne, gdyż w stresie można popełnić masę przeróżnych błędów. Czerwona, spocona i trzęsąca się osoba budzi ponadto podejrzenia ze strony pilnującego, który częściej będzie obok niej przechodził lub nawet zatrzyma się obok niej sprawdzając co pisze. Należy sprawiać wrażenie, że całą wiedzę ma się w jednym palcu. Nie należy się też zbytnio rozglądać ani rozmawiać z najbliższym otoczeniem. Przez cały czas należy trzymać pióro / długopis, gdyż w przeciwnym wypadku niemal oczywiste jest, że zajmujesz się czymś innym niż pisanie. Gdy nauczyciel przechodzi, należy zaprzestać ściągania i pisać oczywiste zdania dotyczące tematu (które można przy nim skreślić udawając pomyłkę). Możesz też udawać, że się nad czymś zastanawiasz, pocierając brodę i na krótki czas zerkając na sufit w "wielkim skupieniu".


Tricki

         Bardzo ważna jest umiejętność oceny pozycji nauczyciela / pilnującego w klasie. Najbardziej nadaje się do tego zmysł słuchu - łatwo usłyszeć trzeszczące buty lub obcasy.

         Niemal niezbędne jest zapewnienie sobie pomocy osoby (np. wdzięczny kolega, któremu wydrukowałeś ściągę), która w razie potrzeby zasłoni Cię przed nauczycielem, ostrzeże przed nim (czasem można go nie zauważyć), lub skorzysta z Twojej pomocy (z wzajemnością, oczywiście ;p).

         Nigdy nie patrz wprost na nauczyciela. Jeśli chcesz określić jego pozycję w klasie, zapytaj kolegi lub patrz kątem oka (ale nie za często, bo dostaniesz zeza).

         Kiedy pilnuje Cię nauczyciel tego samego przedmiotu, z którego piszesz klasówkę, czasem podchodzi do uczniów czytając co piszą. Ten moment to doskonała szansa jeśli nie spuszczał Cię wcześniej z oka. Ponadto jeżeli czyta właśnie Twoją klasówkę, często podpowiada Ci właściwą odpowiedź swoimi gestami i zachowaniem.


Zakończenie

         Bardzo ważne jest odpowiednio szybkie pozbycie się ściągi (dowodu ściągania). Najlepiej jest ją wrzucić do plecaka lub schować do kieszeni. Należy to też zrobić kilka minut przed zakończeniem pisania, gdyż w wypadku ściągi na ławce (typu kwadrat) pod kartką, chowanie jej przy nauczycielu jest równoznaczne ze złapaniem. Jeszcze gorzej jest, gdyt oddasz się klasówkę ze ściągą między kartkami, ale zawsze możesz mówić, że to nie Twoja ;). Ściąga może się przydać ponownie w przypadku poprawy sprawdzianu :p.

PowrótMenuDalej